به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی فضاسازی شهر سیرجان متفاوت‌تر از سال‌های قبل انجام گرفت و شهرداری سیرجان به منظور انتقال مفاهیم ناب عاشورای حسینی اقدامات قابل توجهی انجام داد و از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدماتی ویژه درخور شان مردم در ماه محرم استفاده کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سیرجان، مسئول کمیته زیباسازی شهرداری از برنامه‌های این کمیته در ماه محرم خبر داد: از ابتدای تیرماه کمیته زیباسازی جلسات متعددی را با موضوع ماه محرم و فضاسازی شهری برگزار کرد و چندین مورد را در این باره مصوب نمود. مجموع این مصوبات در ایجاد گذر مذهبی، آماده‌سازی فضاهای شهری(داخل شهر، هسته مرکزی و ورودی‌های شهر) و نیز ایجاد چایخانه‌ی بزرگ دارالحسین(ع) خلاصه می‌شود.

شایان ذکر است سیرجان سال‌هاست به عنوان شهر دارالحسین(ع) شناخته می‌شود و با وجود هیئت‌ها و اماکن مذهبی متعدد، یک کوچه در شهر بیشتر از سایر نقاط سیرجان در ایام ماه محرم محل رفت‌و‌آمد دسته‌جات و هیئت‌ها است و هرساله در این کوچه عزاداری‌ امام‌حسین(ع) به صورت متمرکز انجام می‌شود.

در همین رابطه امین زند توضیح داد: کمیته زیباسازی شهرداری تصمیم گرفت در کوچه مرحوم سید‌حسین اعلا و کوچه‌ی مشهور به کوچه‌ی حاج‌رشید گذر مذهبی‌ ایجاد کند و در این راستا هنرمندان بومی سیرجان برای انتقال مفاهیم عاشورایی، به هنرنمایی بر روی دیوارهای این کوچه اهتمام ورزیدند تا با فضاسازی مناسب شهروندان شاهد مفاهیم ارزشمند محرم باشند.
به گفته‌ی زند، پاک‌سازی دیواری و حذف زوائد شهری، اجرای نقاشی دیواری، اجرای سفال، ایجاد چایخانه‌ی مرکزی (چایخانه دارالحسین ایران) مجموعه‌ی کاملی از اقدامات انجام شده در این کوچه است.
مسئول کمیته زیباسازی شهرداری ادامه داد: در روز چاوش محرم و برای استقبال از محرم با هدف ارائه‌ی خدمات مطلوب به عزاداران حسینی و شهروندان با همکاری شهرداری موکبی در این کوچه برپا شد. تاسیس چایخانه دارالحسین ایران مقابل منزل حاج‌رشید توسط شهرداری‌ و با رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز از دیگر اقدامات شهرداری سیرجان در ماه محرم و در همین گذر مذهبی است.

وی افزود: در خارج از گذر مذهبی و در داخل شهر نیز فضاهای شهری برای ماه محرم آماده‌سازی شد. از اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به: ریسه‌کشی، نصب پلاکاردهای محرم، اجرای نگارخانه‌ی شهری به‌وسیله نصب بیلبورد و پلاکارد در نقاط مختلف شهر، اجرای المان‌های شهری با موضوع محرم در چند میدان‌ و چهارراه‌ شهر، فعال‌سازی آب‌نماهای شهری ویژه ماه محرم(با رنگ آب‌نمای قرمز)، راه‌اندازی اتوبوس شهری برای تبلیغات مذهبی متناسب با ماه محرم، آماده‌سازی ورودی‌های شهر با نصب پرچم و تعویض پرچم‌های قبلی و ریسه‌کشی مخصوص ماه محرم در ورودی‌های شهر نام برد. همچنین دستورالعمل‌ها و آموزش‌های تخصصی ایمنی به هیئت‌ها و مراکز مذهبی توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری ارائه شده است.

به گفته‌ی مسئول کمیته زیباسازی شهرداری؛ در هسته‌ی مرکزی شهر نیز کارهایی همچون لکه‌گیری آسفالت باتوجه به رفت‌و‌آمد زیاد دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری در مسیر عبور دسته‌جات و هیئت‌های عزداری و عزاداران حسینی انجام شده است. به عنوان مثال کوچه مشهور به عکاسی کونیکا و کوچه‌های اطراف آن آسفالت شده‌ یا در حال آسفالت هستند.

وی در ادامه از ارائه کلیپ‌ها و برنامه‌های آموزشی در فضای مجازی برای شهروندان خبر داد و اقدامات دیگری را در این برنامه‌ها تحت عنوان آموزش و عدم استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و فرهنگ‌سازی جهت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی دانست.

زند افزود: بعد از عاشورا نیز نمایشگاه تخصصی با موضوع محرم و سوگواره تعزیه توسط فرهنگسرا شورا برگزار خواهد شد.

گفتنی‌ست شهرداری سیرجان با همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دفتر امام‌جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها و ارگان‌ها به انجام برنامه‌های ویژه ماه محرم پرداخت.