رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال می‌گوید پیش‌بینی می‌شود تا انتهای برنامه هفتم توسعه، ۲۵ درصد حوزه حمل و نقل هوشمند شود.

به گفته مجتبی ‌رضاخواه بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از موانع این حوزه است. در حالی که سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل کاهش ارزش پول در این سال‌ها دچار چالش شده، مجلس به دنبال این است که مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها را در حوزه اقتصاد دیجیتال صادر کند.

او در گفت‌وگو با خانه ملت، همچنین به چالش‌های ورود شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بورس اشاره کرده و گفته: «شرکت‌هایی که در این حوزه به خوبی فعالیت می‌کنند و از بازیگران اصلی این حوزه در کشور هستند، در ارزیابی دارایی‌های نامشهود با چالش روبه رو هستند به همین دلیل این شرکت‌ها نمی‌توانند وارد بورس شوند، ما به دنبال ورود به این حوزه هستیم زیرا اگر دارایی نامشهود این شرکت‌ها ارزیابی شود، مردم می ‌توانند سهام آن‌ها را خریداری کنند و مانع سرمایه‌گذاری در این حوزه برداشته می‌شود.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته در حال حاضر حدود پنج درصد حوزه حمل و نقل هوشمند است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای برنامه هفتم به ۲۵ درصد برسد: «توسعه اقتصاد دیجیتال می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری شود. به طور مثال از زمانی‌که تاکسی‌های اینترنتی رواج پیدا کرده قیمت ارائه خدمات به مردم کاهش یافته است. اگر خدمات در حوزه فروش محصولات کشاورزی، خدمات سلامت، حوزه مالی و... را در قالب خدمات اقتصاد دیجیتال توسعه دهیم، بهره‌وری افزایش می‌یابد بنابراین قیمت ارائه خدمات کاهش می‌یابد.»

به گفته این نماینده، مجلس به دنبال رفع موانع پیش روی توسعه اقتصاد دیجیتال و ایجاد تسهیلات برای فعالیت بهتر بازیگران این بخش است.

در آخرین جلسه فراکسیون اقتصاد دیجیتال ضرورت ارزش‌گذاری دارایی نامشهود شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و لزوم معافیت مالیاتی شرکت‌های این بخش مطرح شده است. این در حالی است که ماه‌هاست وضعیت اقتصاد دیجیتال به دلیل محدودیت‌های شدید اینترنت نگران‌کننده است و به بخش‌های مختلف این حوزه آسیب‌های زیادی وارد شده و مجلس هم تا کنون نتوانسته کمکی در جهت رفع محدودیت‌ها داشته باشد.