اولین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی سیرجان، با حضور هنرمندان داخلی و خارجی، اساتیدی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و بحرین، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و معاونان، جمعی از مسئولان شهری، هنرمندان و اصحاب رسانه در محل کارگاه فنی زیباسازی شهرداری واقع در خیابان فرمانداری شروع به کار کرد.

در افتتاح این رویداد هنری، شهردار سیرجان گفت: با همکاری شورای شهر و مدیریت جدید شهری، در حوزه کارهای عمرانی، خدماتی در جهت آبادانی شهر شروع شده است و باید در همه‌‌ی ابعاد شهر و نیز در حوزه‌ی سردیس‌ها، تندیس‌ها و المان‌های شهر اتفاق بیافتد. با پیگیری‌هایی شورای شهر و مجموعه‌ی شهرداری، فراخوان عمومی برای هنرمندان داخلی و خارجی داده شد. حدود 70 اثر با موضوعات سیرجان دارالحسین ایران، صنعت، کشاورزی، گلیم، آثار باستانی و بزرگان شهر ارائه گردید و 14 اثر توسط هیئت داوران برگزیده شد. این آثار در یک پروسه‌ی 20 روزه اجرا و به اکران عمومی گذاشته می‌شود و سپس در نقاط مختلف شهر جانمایی و نصب خواهد شد.
علی‌اکبر کریمی پور از تبادل فرهنگی در این سمپوزیوم با دیگر نقاط دنیا توسط هنرمندان بین‌المللی این نمایشگاه صحبت کرد: هنرمندان این سمپوزیوم طی مدت حضورشان در سیرجان، از آثار تاریخی و اماکن شهر بازدید می‌کنند و وضعیت این بازدیدها را در فضای مجازی برای افراد و هنرمندان نقاط مختلف دنیا به اشتراک می‌گذارند و سیرجان و فرهنگ و ارزش‌های آن را معرفی می‌کنند.

حسن خدامی پور، رییس شورای اسلامی شهر نیز گفت: تا کنون برگزاری سمپوزیوم تهیه‌ی المان‌های شهری در شهرهای استان انجام نگرفته و در مرکز استان هم در این سطح نبوده است. این اقدام شهرداری سیرجان می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای استان باشد.
وی افزود: این کار بزرگ مجموعه‌ی شهرداری، از جهت زیبایی سیما و منظر شهری، معرفی شهر و فرهنگ آن اهمیت دارد و نیز در کاهش هزینه‌ی تهیه‌ی المان‌های شهری تاثیرگذار است.